کاهش مصرف انرژی موتورخانه
05
مه

کاهش مصرف انرژی و هزینه های موتورخانه

موتورخانه

کاهش مصرف انرژی و هزینه های موتورخانه : موتورخانه مهمترین قسمت تاسیسات سرمایشی و گرمایشی یک ساختمان است و نقشی چون قلب در بدن انسان را ایفا می­کند. با استفاده از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی که در خود جای داده است آب گرم یا سرد و یا بخار را بسته به نوع فرآیند سرمایش یا گرمایش به خروجی­های سرمایشی و گرمایشی در نظر گرفته شده در ساختمان می­فرستد. به همین دلیل عنوان قلب تپنده ساختمان را بخود گرفته است که ازین جمله میتوان اهمیت بالای این قسمت در ساختمان را به عنوان مرکز کنترل سیستم سرمایش  وگرمایش، بخوبی درک کرد.

موتورخانه ها بسته به نوع کاربری ساختمان و تاسیسات درون آن در اندازههای مختلفی ساخته می شوند.

مهمترین تجهیزات موجود در موتورخانه عبارتند از:

بویلرها و یا دیگهای آب گرم یا بخار
چیلرها
مبدلهای حرارتی
مخازن
پمپها
سیستم لوله کشی و شیرآلات

در طراحی موتورخانه پارامترهای مهمی چون انتخاب تجهیزات با توجه به میزان مصرف و نیاز بار حرارتی ساختمان، سیستم پمپاژ و لوله کشی متناسب با تجهیزات و جانمایی آن در موتورخانه طبق مقرارت ملی ساختمان تاثیر دارند.

تیم متخصصین موتورخانه در خدمت شماست

ما نگاه ویژه ای به موتور خانه داریم  و با کادری علمی  با توانایی بالای عملی قادر به ارئه سرویس های مختلف در زمینه تعمیر و نگهداری تمام تجهیزات موتورخانه می باشیم. در زمینه تعمیر نگهداری موتورخانه ما با سرویس های منظم هفتگی و ثبت پارامترهای مهم تجهیزات با دستگاه ها و تجهیزات مدرن، با دقت بالا، سعی در پیشگیری و کاهش هزینه ها داریم. به طور معمول برج هایی که ما تعمیر و نگهداری آنها را به عهده داریم سالیانه کمترین هزینه را برای موتورخانه های خود دارند، ساکنان بیشترین رضایت را از نحوه کارکرد تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در طول سال دارند.

مـــا آماده خدمت رسانی به طور تمام وقت می باشیم.

با ما تماس بگیرید :

شما در حال مطالعه مقاله‌ی کاهش مصرف انرژی و هزینه های موتورخانه هستید

بعد از انجام محاسبات مربوط به طراحی موتورخانه، بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات مهمترین موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت. نگهداری و پایش عملکرد تجهیزات باعث می¬شود که تجهیزات در شرایط ایمن و با حداکثر راندمان خود کار کنند، مصرف انرژی بهینه شود و از عمر دستگاه کاسته نشود. برای انجام اینکار می¬بایست یک فرد متخصص بکار گرفته شود تا به صورت دوره¬ای بر نحوه کارکرد صحیح و بهینه تجهیزات نظارت و بازرسی کند و در صورت بروز مشکل در کوتاه¬ترین زمان ممکن نسبت به رفع عیب اقدام نماید چرا که در غیر اینصورت ممکن است خسارات سنگینی به تجهیزات موجود وارد شود و نیازمند هزینه¬های بیشتر تعویض یا تعمیرات اساسی تجهیز شود.
در موتورخانه انرژی توسط تجهیزات موجود مانند دیگ بمنظور گرم کردن آب یا در چیلر بمنظور سرد کردن آب و در پمپ¬ها بمنظور حرکت پره¬های پمپ و افزایش فشار آب موجود در سیستم لوله کشی مصرف می¬شود. استفاده از موتورخانه در ساختمان-های مسکونی و اداری در مقایسه با دیگر سیستم¬های سرمایشی و گرمایشی چون پکیج، به دلیل گرون بودن تجهیزات و نیاز به کنترل و نگهداری هزینه بردارتر است اما با روش هایی می توان مصرف انرژی در موتوخانه را به حداقل ممکن رساند.

روش های موثر در کاهش انرژی در موتورخانه

تناسب تجهیزات با نیاز ساختمان

یکی از مهمترین روشها در کاهش مصرف انرژی انتخاب تجهیزات متناسب با نیاز ساختمان است. به طور مثال اگر دیگ آب گرم منتخب ظرفیتی بالاتر از آنچه نیاز حرارتی ساختمان است داشته باشد، به دلیل مصرف بیشتر سوخت برای تولید حرارت بیشتر باعث هدر رفت انرژی می¬شود. محصولات احتراق هر دستگاه با سوخت مایع یا گاز باید به یک سیستم دودکش فلزی یا با مصالح بنائی تخلیه شود. دودکش باید به گونه¬ای طراحی و ساخته شود که برای انتقال گازهای حاصل از احتراق به هوای خارج از ساختمان، جریان با روش طبیعی یا مکانیکی، به راحتی در دودکش ایجاد شود. انتخاب سطح مقطع مناسب دودکش علاوه برحفظ ایمنی ساکنان، باعث احتراق بهتر و بهبود راندمان تجهیزات می¬شود.

سیستم کنترل هوشمند

میزان درجه حرارت آب یا بخار در تجهیزات موجود در بسیاری از موتورخانه ها بصورت دستی و با تنظیم درجه حرارت ترموستات دیگ روی یک عدد ثابت برای تمام مدت شبانه روز، انجام می شود. مشکلی که در این رابطه ایجاد می شود این است که با تغییر دما در طول شبانه روز، دمای داخل ساختمان نیز بالا و پایین می¬رود و به طور مثال در اواسط ظهر که دمای ساختمان بالاتر رفته و دیگر نیازی به دمای خیلی بالا نیست، سوخت بصورت غیر ضروری در تجهیزات درون موتوخانه مصرف شده و به هدر می¬رود. از کاربردهای دیگر این سیستم کنترل هوشمند در ساختمان¬های با استفاده منقطع است. به طور مثال در ساختمان¬های اداری که فقط در ساعات مشخصی از روز مورد استفاده قرار می¬گیرند و در بیشتر ساعات روز بدون استفاده است و نیازی به کارکرد تجهیزات نیست، باعث صرفه جویی قابل ملاحضه ای در مصرف انرژی می شود.

عایق کاری

عایق کاری تجهیزاتی که حامل حرارت هستند از جمله لوله¬های انتقال دهنده آب یا بخار داغ باعث جلوگیری از هدر رفت حرارت ازین تجهیزات می¬شود. لوله¬های خروجی از دیگ¬های آب گرم یا بخار که حامل انرژی زیادی هستند در صورت نبود عایق در طول مسیر مقداری از حرارت خود را از دست داده و علاوه اثرات نامطلوب آن بر تجهیزات موجود در موتورخانه باعث هدر رفت مقدار قابل توجهی از انرژی میشود.

سختیگیر

در موتورخانه گردش آب گرم یا بخار داغ در لوله¬های دیگ باعث افزایش دمای دیگر تجهیزات موجود می¬شود. از طرفی وجود ذرات معلق در آب موجب سختی آب می¬شود که با افزایش سختی آب، فشار و به تبع آن دمای نقطه جوش آب افزایش می یابد که نتیجه آن مصرف انرژی بیشتر برای رسیدن به دمای مورد نظر است. بنابراین با استفاده از سختی گیر می توان مصرف سوخت و انرژی را کاهش داد.

بازرسی دوره ای

تجهیزات موجود در موتورخانه باید در مدت زمان های مشخصی از نظر نحوه عملکرد، فرسودگی و یا خرابی قطعات مورد بررسی قرار گیرند. به طور مثال تنظیم نبودن نسبت سوخت به هوا یکی از عوامل پایین آمدن راندمان موتورخانه می¬شود و همچنین اختلاط ناقص سوخت و هوا از مواردی است که باید در هر دوره بازبینی شود و در صورت نیاز دوباره تنظیم شود. همچنین تجهیزات مکانیکی باید در بازه¬های زمانی مشخصی که معمولا به پیشنهاد شرکت سازنده است، توسط کارشناس و به کمک وسایل اندازه¬گیری دما و فشار و یا بصورت دستی سنجش شوند تا اگر نقصی در سیستم وجود دارد قبل از بروز مشکل و یا خرابی تجهیزات رفع عیب شوند.

 

مطالعه‌ی مقاله‌ی: هوشمند سازی ساختمان

اشتراک گذاری مطلب