هوشمندسازی ساختمان
27
آوریل

هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان : امروزه امکانات و تسهیلات در نظر گرفته شده در یک ساختمان نقش بسیار حیاتی را در موفقیت سازمان استفاده کننده از آن ایفا می­نماید. که باعث افزایش بازدهی و بهینه سازی عملکرد آن سازمان می­شود. بودجه اندک، بالا رفتن تصاعدی هزینه انرژی، بهره­برداری و نگهداری، مسائل و مشکلات پرسنلی، حفاظت و کنترل تردد پرسنلی و بازدید کنندگان، کاهش خسارت­های ناشی از وقوع حریق یا سهل انگاری انسانی و ایجاد شرایط محیطی مناسب، صاحبان و مدیران ساختمان­ها را مجبور می­سازد که در صدد پیاده سازی روش­های جدیدی به منظور کاهش هزینه های سوخت، بهره­برداری و بهبود قدرت بنمایند. با استفاده از سیستم هوشمند سازی ساختمان، امکان دسترسی به صرفه جویی در مصرف انرژی تا 25 درصد در ساختمان­های مسکونی و تا 65 درصد در ساختمان­های غیر مسکونی و اداری فراهم می­سازد.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان ، تدارک کننده تمامی امکانات و تسهیلات لازم جهت رفع مشکلات و مسائل فوق الذکر می باشد که به کاربر امکان کنترل محیط، بهینه سازی مصرف انرژی، رفاه نیروی کار، ایمنی و نظارت مستمر و غیر مستمر از هر مکانی را فراهم می سازد و شامل زیر ساخت های لازم جهت کنترل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، تهویه مطبوع، روشنایی، اعلام و اطفای حریق، امنیت و مراقبت، کنترل آسانسورها و سایر اجزاء ساختمان می باشد.
تجهیز ساختمان به مجموعه ادوات و تجهیزاتی که به منظور افزایش کارایی و بهره وری و ایجاد محیطی مطبوع برای ساکنین آن طراحی و اجرا می گردند، هوشمند سازی ساختمان نامیده می شود. به زبان ساده تر هوشمند سازی را می توان تبدیل یک ساختمان معمولی و سنتی به فضائی که خود را با شرایط محیطی درونی و بیرونی وفق می دهد، تعبیر کرد.

این تبدیل می توان تمامی و یا بخشی از تغییرات زیر در ساختمان باشد:

1) کنترل هوشمند روشنایی بر اساس زمان، میزان شدت نور طبیعی و نیز حضور و یا عدم حضور ساکنین
2) کنترل هوشمندانه سرمایش و گرمایش و تهویه فضا بر اساس زمان، دمای هوای بیرون، فصل سال، حضور و یا عدم حضور ساکنین و نیز کیفیت هوای داخل
3) کنترل هوشمندانه موتورخانه تاسیسات بر اساس نیاز واقعی ساختمان و زمان بهره برداری از فضا
4) یکپارچه سازی سیستم کنترل روشنایی، سیستم کنترل سرمایش و گرمایش و سیستم کنترل موتورخانه
5) ایجاد یک زیر ساخت ارتباطی در داخل ساختمان به منظور کنترل خودکار روشنایی، کنترل دمای محیط، سیستم صوتی و تصویری و پرده ها از طریق ریموت کنترل و یا پنل های دیواری

یک ساختمان هوشمند ( هوشمندسازی ساختمان ) امکانات خود را از طریق سیستم های کنترلی هوشمند ارائه می نماید که این سیستم ها عبارتند از:

• سیستم اعلام نشت گاز
• سیستم اعلام حریق
• سیستم اعلام سرقت
• سیستم اعلام زلزله
• سیستم کنترل روشنایی
• قابلیت تعریف سناریوی روشنایی
• سیستم کنترل کننده یک پارچه
• کنترل از طریق: ریموت کنترل، کلید دیجیتالی، تلفن داخل منزل، موبایل و اینترنت

تعریف ساختمان هوشمند از نگاه انستیتو ساختمان های هوشمند

یک ساختمان هوشمند ( هوشمندسازی ساختمان ) بنا به تعریف انستیتو ساختمان های هوشمند، بنایی است که با استفاده بهینه از چند عنصر پایه ی: سازه و سیستم و خدمات و مدیریت و روابط درونی آنها، محیطی مناسب و دارای صرفه ی اقتصادی ایجاد می نماید. در زمان کارکرد سیستم هوشمند در ساختمان های اداری قبل از اتمام ساعت کار این سیستم بصورت اتوماتیک و متناوب شروع به خاموش کردن سیستم های تهویه مطبوع می کند.
بمنظور دستیابی به اهداف فوق سیستم یکپارچه مدیریت هوشمند ساختمان تحت عنوان BMS رشد و تکوین یافته است. همانطور که از نامش بر می آید سیستمی است جهت کنترل و مدیریت هوشمند ساختمان. این مجموعه کنترلرها اطلاعات متغییرها را نظیر پمپ، فن، بویلر و چیلر را که توسط سنسورها و سوئیچ ها اندازه گیری می شود دریافت و پس از آنالیز آنها، فرمان ها را به عملگرها و موتورها نظیر شیرهای برقی، موتور دمپرها، کنتاکتورها و … ارسال می کند.

نکته‌ی بسیار مهم:

امروزه سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS نقش بسیار مهمی را در کنترل فنی، مدیریتی و هزینه ای تاسیسات ساختمان به عهده دارد.

سیستم هوشمند ساختمان با بکارگیري از آخرین تکنولوژي ها در صدد آن است که شرایطی ایده آل در ساختمان ها پدید آورد. این نکته زمانی اهمیت بیشتري پیدا می کند که موضوع انرژی مطرح شود. این سیستم ها ضمن کنترل بخش هاي مختلف ساختمان و ایجاد شرایط محیطی مناسب، سبب بهینه سازي مصرف انرژي، بالا بردن سطح کارایی و بهره وري هر چه بیشتر تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان می-شوند. شرکت ما با به کارگیری کارشناسان خبره با دارا بودن دانش و تخصص کافی در زمینه هوشمند سازی ساختمان با تدوین برنامه های عملیاتی لازم متناسب با هر نوع ساختمان علاوه بر تضمین ایمنی، کیفیت عملکرد و راندمان بالای تجهیزات، از هزینه های بالای تعویض تجهیزات جلوگیری می کنند

همانند دیگر سیستم های کنترلی، BMS از سه بخش تشکیل می شود:

• حسگرها (Sensors)
• کنترلرها (Controllers)
• عملگرها (Actuators)

حسگرها (Sensors)

سنجش پارامتر­های محیطی و ارسال این اطلاعات به سیستم را عهده­دار هستند. این اطلاعات می­تواند دمای محیط بیرون و درون، دمای سیال گرم کننده و یا خنک کننده، میزان روشنایی محیط، میزان رطوبت، مقدار گازها در هوا، حضور یا عدم حضور افراد در محل و دیگر اطلاعات مورد نیاز برای راهبری بهینه سیستم باشد.

کنترلرها (Controllers)

اجزائی از سیستم هستند که اطلاعات دریافتی از حسگرها را دریافت و بر اساس نرم­افزار درونی خود و یا نرم­افزار شبکه پردازش و بر حسب نیاز دستورهایی را به عملگرها ارسال می­کنند.

عملگرها (Actuators)

اجزائی از سیستم هستند که دستورهای ارسالی از کنترلرها را دریافت و بر اساس آن واکنش نشان می­دهند. این عملگرها می­توانند شیرهای برقی سیالات، دریچه­های قابل تنظیم عبور هوا، رله­ های قطع و وصل جریان الکتریکی و … باشند.

 

مطالعه‌ی مقاله‌ی: اسیدشویی رادیاتور

اشتراک گذاری مطلب