تهویه مطبوع
24
آوریل

تهویه مطبوع و تأمین آسایش ساختمان

تهویه مطبوع و تامین آسایش ساختمان : بهره­ گیری از تجهیزات تهویه مطبوع سال­هاست که در کشور ما انجام می­گیرد. مهندسان تهویه مطبوع، بر اساس روش­های رایج، محاسبات مورد نظر را انجام داده و با بهره­گیری از تجهیزات موجود، تاسیسات ساختمان­های مسکونی و تجاری را طراحی می­کنند. واژه تهویه مطبوع معمولاً به عنوان سرمایش (خنک سازی) بکار می­رود، ولی مفهوم گسترده آن به معنای تهویه و آماده سازی هوا تا سطح مطلوب از نظر گرمایش، سرمایش، رطوبت دهی، رطوبت گیری، پاک سازی و بوزدایی است. هدف سیستم تهویه مطبوع یک ساختمان، ایجاد آسایش حرارتی کامل برای ساکنان آن است.بنابراین لازم است تا جنبه­های حرارتی بدن انسان در رابطه با طراحی یک سیستم تهویه مطبوع کارآمد تفهیم شود.

اندازه سیستم گرمایش یا سرمایش یک ساختمان:

بر اساس شرایط مطلوب داخلی تعیین میگردد که باید نسبت به شرایط خارجی موجود آن محل حفظ شود. محدوده¬های قابل قبول دما، رطوبت و نرخ تجدید هوا (ناحیه آسایش حرارتی)، تشکیل دهنده¬ی شرایط طرح داخل بوده و باید نسبتاً ثابت بمانند.
در صنعت تهویه مطبوع، هدف تأمین شرایط آسایش در داخل ساختمان و یا تأمین شرایطی خاص در فضای مورد نظر است. فضای مورد نظر می¬تواند ساختمان مسکونی، اداری، هتل، بیمارستان، داخل هواپیما و داخل قطارهای مسافری، فضاهای خاص تولید از جمله تولید داروها، آنتی بیوتیک، کشت میکروارگانیسم، فضاهای تولید تراشه¬ها و تجهیزات الکتریکی، گلخانه¬ها، محل نگهداری حیوانات و … باشد. هر یک از سیستم¬های تهویه مطبوع مزایا و معایبی دارند، لیکن همواره چند سیستم می¬توانند به منظور خاصی مورد استفاده قرار گیرند. شرکت ما با به کارگیری کارشناسان مجرب با دارا بودن دانش و تخصص کافی در زمینه اجرا، بهره¬برداری و نگهداری و تعمیرات سیستم¬های تهویه مطبوع متناسب با هر سیستم علاوه بر تضمین ایمنی، کیفیت عملکرد و راندمان بالای تجهیزات، از هزینه¬های بالای تعویض تجهیزات جلوگیری می¬کنند.

معیار¬های مقایسه سیستم¬های تهویه مطبوع
• چگونگی تأمین شرایط آسایش و یا شرایط خاص مورد نظر
• چگونگی کارکرد سیستم
• میزان و درجه آسایش مورد نظر
• ظرفیت سیستم
• وضعیت جاگیری و اشغال فضا توسط سیستم
• هزینه های تهیه و نصب
• هزینه بهره برداری (قیمت سوخت و برق و …)
• قابل اتکا بودن سیستم
• قابل انعطاف بودن سیستم
• هزینه های تعمیر و نگهداری و سهولت آن
• چگونگی وضعیت تملک و استفاده از فضاها

آیا به هنگام تعمیر و نگهداری، تعمیرکار لازم است به فضاهای مورد استفاده وارد شود یا خیر؟
لازم است که اطلاعات هرچه کامل¬تری در خصوص میزان بودجه، درجه آسایش مورد نظر، امکان گسترش آتی و غیره از کارفرما گرفته شود. در غیر این صورت امکان دارد پروژه در آینده مورد بازنگری و احیاناً تغییرات و اصلاحات قرار گیرد.

چه عواملی در تعیین یک سیستم تهویه مطبوع موثرند؟

بارهای برودتی

اولین قدم، تخمین میزان بارهای برودتی پروژه است، زیرا میزان این بارها به خودی خود می¬تواند تعدادی از سیستم¬های رقیب را از میدان بدر کند. این بارها مشخص کننده ظرفیت دستگاه¬ها و تجهیزات برودتی و نیز مشخص کننده سطوح زیربنای فضاهای تاسیساتی مانند موتورخانه و ابعاد کانال¬های تاسیساتی و از آنجا مقدار ارتفاع بالای سقف کاذب و نظایر آن است.

معماری ساختمان

غالباً انتخاب سیستم تاسیساتی بر معماری ساختمان تأثیر دارد و برعکس. برای مثال، سیستم های تمام هوایی که نیاز به کانال کشی دارند، طبعاً نیازمند فضای مناسب برای کانال کشی در راه روها هستند. باید دید که آیا در معماری ساختمان، بالای سقف کاذب فضای کافی و مناسب در نظر گرفته شده است یا خیر؟ از طرف دیگر سیستم های مرکزی نیازمند فضایی برای تجهیزات سرماده و گرماده مانند دیگ¬ها، چیلرها، هواسازها و غیره هستند. آیا چنین فضاهایی از طرف طراح معمار در نظر گرفته شده است؟ در مورد سیستم های تهویه مطبوع تک واحدی، آیا محل مناسبی در ساختمان برای آنها در نظر گرفته شده است؟

گرمایش و مقدار هوای تازه

توانایی در تأمین سرمایش و نیز کنترل رطوبت یک طرف قضییه است. برخی اوقات لازم است گرمایش و هوای تازه به میزان زیادی برای فضای مورد نظر تأمین شود. همین امر محدودیتی را بر انواع مختلف سیستم-ها اعمال می¬کند. در برخی مناطق به سبب طولانی بودن ماه¬های سرد و پایین بودن درجه حرارت هوا در زمستان، نیاز به گرمایش به مراتب بیشتر از نیاز به سرمایش است. این موضوع می¬تواند در انتخاب سیستم مناسب نقش مهمی داشته باشد.

عوامل محدود کننده دیگر

دستگاه¬های تبرید چه میزان صدا تولید می¬کنند و کدام گزینه بهتر می¬تواند میزان صدا را کاهش دهد؟ آیا نیاز به کنترل رطوبت هست؟ در صورت مثبت بودن کدام گزینه بهتر به این هدف می¬رسد؟ کدام گزینه باعث مطلوب¬تر شدن کیفیت هوا می¬شود؟ اهمیت نازک¬کاری داخل ساختمان چقدر است؟ آیا بدون تخریب نازک-کاری¬ها امکان عبور لوله¬های آب در بالای سقف کاذب و غیره هست؟ آیا لوله¬ها و تجهیزاتی که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، بدون آن که در عملکرد فضای مورد نظرخللی وارد شود، قابل دسترس هستند؟ کدام گزینه اط نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه است؟ کدام سیستم قابل اتکاء¬تر از سیستم¬های دیگر است؟ آیا نیاز به گسترش آتی است؟ در صورت مثبت بودن، کدام سیستم بهتر می¬تواند جوابگوی گسترش آتی باشد؟
پس از مشخص شدن نکات فوق یک یا چند گزینه باقی می¬ماند که لازم است در مورد آنها مقایسه اقتصادی نیز صورت گیرد. در مقایسه اقتصادی لازم است هزینه¬های تهیه و نصب، سوخت و برق، راهبری و نگهداری، تعمیرات و لواازم یدکی، حق انشعاب برق و گاز و دیگر هزینه¬هایی که مربوط به احداث پروژه می¬شوند در نظر گرفته شوند و مقایسه¬ای جامع صورت گیرد. پس از انجام این مراحل لازم است برای توجیه کارفرما گزارش همه جانبه¬ای تهیه شود.

مطالعه‌ی مقاله‌ی: اجرای سیستم سرمایشی

اشتراک گذاری مطلب