13
سپتامبر

عایق کاری لوله های موتورخانه

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید : تماس ، 02122800824

عایق­ کاری:

عایق کاری لوله های موتورخانه : به طور کلی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی (عایق حرارتی)، جلوگیری از آسیب دیدن قطعات در اثر خوردگی(عایق رطوبتی) و یا جلوگیری از نفوذ صدا (عایق صوتی) از عایق­کاری استفاده می­گردد. عایق­کاری در بخش­های مختلف یک ساختمان از در، پنجره، دیوارها، کف و سقف گرفته تا لوله­های انتقال آب وکانال­های توزیع هوا قابل اجرا بوده و می­تواند تا حد زیادی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه­های اقتصادی گردد. عايق­كاري سطوح داغ يكي از ساده­ترين و مقرون به صرفه­ترين روش­هاي افزايش بازدهي انرژي است.

عایق کاری لوله های موتورخانه

به منظور حفظ دمای سیالات گرم و سرد در مسیر توزیعی از منابع تامین گرمایش یا سرمایش تا مقصد مصرفی لازم است که لوله¬ها عایق¬کاری شوند. عایق¬های حرارتی به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که دارند تا حد زیادی از تلفات حرارتی ناخواسته در سیستم لوله¬کشی جلوگیری می¬کند. در ادامه نکات ضروری برای اجرای درست عایق¬کاری ارائه شده است.

انتخاب عایق مناسب

متناسب با دمای کاری لوله ها و شرایط محیطی باید عایق مناسب انتخاب شود. در ادامه پارامترهای موثر در انتخاب عایق ارائه شده است.

انتخاب ضخامت بهینه عایق

نکته دیگر در عایق بندی لوله انتخاب ضخامت مناسب برای عایق است که براساس جداول مهندسی و یا فرمول¬های خاصی قابل محاسبه بوده و حتما باید به این مورد توجه شود.

اجرای اصولی عایق کاری

قبل از عایق کاری لوله ها ابتدا باید سطح لوله از مصالح ساختمانی پاک گردد و سپس به دفعات لازم از ضد زنگ استفاده شده و سپس عایق به طور کامل سطح لوله را پوشانده و در نهایت از روکش های حفاظتی مناسبی روی عایق پوشانده شود. استفاده از پوشش های حفاظتی باعث افزایش طول عمر عایق خواهد شد.

بازدید دوره ای و تعویض عایق بندی

كليه تأسيساتي كه مجهز به عايق هستند لازم است به صورت دوره¬ای بازدید شده و در صورت لزوم نسبت به تجديد عايق كاري اقدام گردد.

پارامترهای مهم در انتخاب مواد عايق

خصوصيات مهمي كه بايد در انتخاب مواد عايق مد نظر قرار گيرد، به شرح زير است:
1) مقاومت حرارتی: هر چقدر كه ميزان مقاومت حرارتي یک عایق بيشتر باشد، نوع عايق بهتر خواهد بود.
2) قابلیت احتراق: هنگام در نظر گرفتن خطرات ناشي از آتش سوزي، در نظر گرفتن اين پارامتر حائز اهميت است.
3) میزان سمی بودن: برخي از مواد عايقي احتراق پذيرند و بدين ترتيب موجب رها سازي مواد سمي ( بخار سمي) مي-گردند. بنابراين مي بايست از استفاده از اين نوع مواد در محيط¬هاي سربسته اجتناب نمود.
4) چروک خوردگی: تحت درجه حرارت هاي زياد امكان انقباض عايق و ايجاد چروك خوردگي در آن وجود خواهد داشت. در اثر ايجاد چروك بخشي از سطح عايق كاري شده، فاقد پوشش عايق خواهد شد.
5) مقاومت در برابر تشعشعات ماوراء بنفش: زماني كه مواد عايق كاري در خارج از ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرند (به عنوان مثال تأسيساتي كه در فضاي غير مسقف نصب شده باشند) مي بايست به نوعي سطوح آنها پوشانده شود تا بتوان آنها را در برابر آسيب نور ماوراء بنفش محافظت نمود.
6) مقاومت در برابر قارچ و میکروب: مواد عايقكاري خصوصاً در صنايع غذايي و شيميايي بايد در برابر رشد قارچ و ميكروب مقاوم باشند.
7) خاصیت شیمیایی خنثی: مواد عايق كاري مي بايست از لحاظ خواص شيميايي خنثي(PH=7) باشند تا بتوان از تخريب فلزاتي كه با آنها در تماس هستند، جلوگيري نمود. اين موضوع خصوصاً در مكانهاي مرطوب از اهميت ويژه اي برخوردار است.
8) ضریب انبساط و انقباض: اين ضرايب موقعیت ها و اتصالات تحت انقباض و انبساط و همچنين كاربرد عايق¬هاي چند لايه اي (مركب) حائز اهميت مي باشند.
9) مقاومت فشاری: در مكان هايي كه مواد عايق كاري متحمل بار و يا فشارهاي مكانيكي هستند، مقاومت فشاري عايق بسيار حائز اهميت خواهد بود. لذا مناسب است تا در اين مواقع از عايق هايي كه قادر به تحمل فشار هستند، استفاده شود.
10) خاصیت موئینگی: زماني كه مواد عايق كاري در تماس با مايعات خطرناك و قابل اشتعال مي باشند، ميزان مقاومت در برابر جذب مايعات توسط خاصيت موئينگي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.
11) چگالی: بسياري از خواص مواد عايق و خصوصاً ويژگي هاي حرارتي آنها تحت تأثير چگالي بوده بنابراين انتخاب چگالي مناسب براي مواد عايق كاري بسيار حائز اهميت است.
شرکت ما با به کارگیری کارشناسان خبره با دارا بودن دانش و تخصص کافی در زمینه انجام عایق کاری سیستم های لوله کشی متناسب با هر سیستم علاوه بر تضمین ایمنی، کیفیت عملکرد و راندمان بالای تجهیزات، از هزینه های بالای تعویض تجهیزات جلوگیری می کنند. برای دریافت مشاوره و اجرای تضمینی عایق کاری می توانید از خدمات فنی و مهندسی شرکت ماکان گستر استفاده نمایید

اشتراک گذاری مطلب