برج خنک کن
22
مارس

برج خنک کن چیست ؟

برج خنک کن

جهت خنک کردن آب خروجی از کندانسور از دستگاهی به نام برج خنک­ کن استفاده می‌شود. این دستگاه آب خروجی از کندانسور را از طریق تبخیر جزئی از خودش، خنک نموده و توسط پمپ سیرکولاتور به کندانسور برگشت می­دهد.

مواردی که کارشناسان ما طی بازدید های دوره ای از برج خنک کن انجام می دهند تا راندمان آن کاهش پیدا نکند و از هزینه های بعدی جلوگیری نماید عبارت است از:

بررسی نازل­های پاشش آب و رفع گرفتگی­های ایجاد شده بصورت ادواری.

بررسی تمیزکاری محل­های مکش هوا به داخل برج به این دلیل که هوای مکیده شده به همراع خود ذرات گرد و غبار را به درون برج می­آورد و باعث تجمع گل و لای درون برج می­شود.

تمیز­کاری کف برج برای جلوگیری از تجمع لجن.

تمیز­کاری سطوح پکینگ­ها و لوله­های پره­دار برای جلوگیری از نشستن رسوب بر این سطوح وکاهش انتقال حرارت.

بررسی عملکرد صحیح و بدون لرزش و سر و صدای موتور و فن.

بررسی سطح روغن بلبرینگ­ها.

تعویض روغن جعبه دنده برج خنک­کن هر شش ماه یکبار.


انواع برج خنک ­کن بر اساس جهت جریان

  • برج خنک ­کن با جریان مخالف

در برج خنک­کن با جریان مخالف آب از بالا به پایین و هوا از پایین به بالا جریان دارند. هوا توسط بادزنی که در بالای برج قرار دارد از پایین به سمت بالا مکیده می­شود و آب ارسالی از کندانسور نیز بوسیله افشانک­هایی از بالا بر روی صفحات متعددی که در داخل برج تعبیه شده­اند، ریزش می­کند. قطرات آب افشاننده شده بر روی صفحات مذکور، در طول مسیر خود به تدریج در اثر تماس با هوا و تبخیر جزئی، خنک شده و در تشتک پایین برج جمع می­گردد. آب جمع شده در تشتک بوسیله پمپ سیرکولاتور به کندانسور برگشت داده می­شود و این پروسه به صورت مداوم تکرار می­شود. سطح آب موجود در تشتک مزکور بوسیله یک شیر مجهز به شناور کنترل می­شود تا آبی که در اثر تبخیر از دست می­رود جبران گردد.

  • برج خنک­ کن با جریان متقاطع

در برج خنک­کن با جریان متقاطع آب از بالا به پایین و هوا به طور متقاطع با آن، از پهلوی برج جریان می­یابند. در این نوع برج خنک­کن، بادزن در پهلوی برج تعبیه شده است. دمای آب ورودی به برج خنک­کن که همان دمای آب خروجی از کندانسور می­باشد معمولا حدود 35 درجه سانتی گراد و دمای آب خروجی از برج خنک­کن که همان دمای آب ورودی به کندانسور است حدود 29 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می­شود. به این ترتیب، آب ارسالی از کندانسور حدود 6 درجه سانتی گراد خنک می­شود.

انواع برج خنک ­کن بر اساس مدار گردشی آب

  • برج خنک­ کن مدار باز

برج خنک­کن مدار باز همان برج­های معمول می­باشد که در آن آب پس از ورود به برج و پاشش بر روی سطوح افزایش انتقال حرارت درون برج خنک گردیده سپس به حوضچه آب سرد پایین برج ریخته و توسط پمپ خارج می­شود.

  • برج خنک­ کن مدار بسته

در برج خنک­کن مدار بسته سیال ناقل حرارت درون مدار بسته از درون برج عبور کرده و بوسیه جریان آب و هوای درون برج خنک می­شود.

انواع برج خنک ­کن بر اساس مکانیسم انتقال حرارت

  • برج خنک ­کن مرطوب

برج خنک­کن مرطوب یا تبخیری به این صورت عمل می­کند که آب گرم با عبور از روی پکینگ­ها و برخورد با هوای تازه که بوسیله فن وارد برج خنک­کن می­شود و بعد از انتقال حرارت و خنک شدن در تشتک برج ته­نشین می­شود.

  • برج خنک ­کن خشک

برج خنک­کن خشک در مناطقی کاربرد دارد که بعلت عدم آب کافی نیاز است که از اتلاف آب جلوگیری نمود. در این نوع برج خنک­کن آب گرم با لوله­های پره­دار که با هوای سرد در تماس است برخورد کرده و خنک می­شود. هامنطور که گفته شد در این نوع برج به جای استفاده از پکینگ از لوله­های پره­دار سرد عبور می­کند که راندمان کمتری نسبت به برج خنک­کن مرطوب دارد.

  • برج خنک­ کن خشک-مرطوب

برج خنک­کن خشک-مرطوب ترکیبی از دو حالت قبل است و کاهش معایب دو روش قبل را به همراه دارد. در این نوع برج خنک­کن آب گرم ابتدا از روی لوله­های پره­دار و سپس از روی پکینگ­ها عبور کرده و تبادل حرارت انجام می­دهد.

برج خنک کن خشک مرطوب
برج خنک کن خشک مرطوب

پارامترهای مهم در انتخاب برج خنک­ کن

دمای مرطوب هوای خارج

دمای آب ورودی به برج خنک­کن

دمای آب خروجی از برج خنک­کن

دبی آب جریانی در برج خنک­کن

برج خنک­کن را باید در فضای آزاد نصب نمود. بهترین محل برای نصب برج خنک­کن روی زمین و نزدیک به مرکز تاسیسات می­باشد. ولی گاهی به دلیل محدویت جا آن را روی سقف ساختمان قرار می­دهند که البته باید سقف ساختمان قدرت تحمل وزن برج خنک­کن با آب را داشته باشد.

اجزای برج خنک ­کن

فن­ها جهت خنک سازی مورد استفاده قرار می­گیرند و در دو نوع محوری و گریز از مرکز موجودند.

پکینگ­ها جهت افزایش انتقال حرارت بوسیله افزایش سطح و دردو نوع پکینگ غشایی و پکینگ اسپلاش در برج خنک­کن مورد استفاده قرار می­گیرند.

حوضچه آب سرد جهت جمع آوری آب سرد در برج خنک­کن مورد استفاده قرار می­گیرد.

قطره­ گیرها جهت جلوگیر از پخش ذرات آب به بیرون از برج خنک­کن مورد استفاده قرار می­گیرند.

بدنه برج خنک ­کن که معمولا از جنس فلز، بتون و فایبر گلاس استفاده می­شود.

 

برج خنک ­کن یکی از تجهیزات مهم سیستم­های سرمایشی است و به این دلیل که بسیار در معرض آسیب­هایی چون زنگ زدگی، رسوب گرفتگی، خوردگی قطعات و همین طور تجمع لجن در آن قرار دارد، نیازمند مراقبت ویژه­ای می­باشد. این موارد به شدت بر روی کیفیت عملکرد، راندمان دستگاه و همینطور مصرف انرژی آن تاثیر بسزایی دارد و عدم توجه به این موارد می­تواند خسارات سنگینی به بار آورد. شرکت ما در زمینه سرویس، تعمیر و نگهداری انواع برج خنک­کن با به کارگیری کارشناسان خبره با دارا بودن دانش و تخصص کافی در زمینه راهبری و نگهداری و تعمییرات با تدوین برنامه­های تعمییراتی لازم متناسب با هر سیستم علاوه بر تضمین ایمنی، کیفیت عملکرد و راندمان بالای تجهیزات، از هزینه­های بالای تعویض تجهیزات جلوگیری می­کنند.

 


مطالعه مقاله‌ی اهمیت بازدید و سرویس دوره‌ای : کلیک کنید

تماس با ما

تهران،آجودانیه ،خ موحد دانش، خ سپند ،کوچه تو کلی ،پلاک 14

phone:982122800824

Open 08:00 – 22:00
اشتراک گذاری مطلب