وظیفه چیلر جذبی
04
سپتامبر

وظیفه چیلر چیست؟

وظیفه اصلی چیلر

وظیفه چیلر چیست؟ چیلر یک مبدل حرارتی است که آب سرد عبوری از درون کویل­های هواساز و یا فن کویل را تهیه می­کند و بدین وسیله سرمایش درون ساختمانهای مسکونی، اداری و صنعتی را تامین می­کند. چیلرها از نظر سیستم تبرید به دو دسته تراکمی تبخیری و جذبی تقسیم بندی می­شوند. تا اینجا به سوال وظیفه چیلر چیست؟ پاسخ دادیم در ادامه در خصوص بهینه کار کردن چیلر صحبت خواهیم کرد

چیلر جذبی

برخلاف چیلر تراکمی که از کمپرسور و انرژی الکتریکی به عنوان نیروی محرکه خود برای ایجاد اختلاف فشار استفاده می­کرد، در چیلر تراکمی از گرما و ژنراتور به عنوان منبع تامین انرژی برای ایجاد اختلاف فشار لازم استفاده می­کند. اجزای سازنده این چیلر­ها عبارتند از اواپراتور، جذب کننده، ژنراتور، کندانسور، مبدل حرارتی، پمپ و وسایل کمکی دیگر. بخار مبرد که در اواپراتور تولید شده  است، توسط مایع جذب کننده ( لیتیوم بروماید ) جذب شده و محلول رقیقی را می­سازد. این محلول توسط پمپ به مبدل حرارتی ارسال گردیده و دمایش افزایش می­یابد. بعد از دریافت حرارت در مبدل، به سمت ژنراتور راهی می­شود و در آنجا دوباره دمایش افزایش پیدا می­کند تا جایی که مایع مبرد موجود در محلول تبخیر شده از محلول جدا می­گردد. به این ترتیب، با جدا شدن مقدار زیادی از مایع مبرد، محلول غلیظ شده از طریق مبدل حرارتی به جذب کننده باز می­گردد. بخار مبردی که در ژنراتور تولید شده است از انجا به کندانسور فرستاده می­شود تا حرارت خود را از دست داده و تقطیر گردد و مجددا به اواپراتور باز گردد. در داخل اواپراتور، مایع مبرد حرارت نهان تبخیرش را از آب جاری در لوله­ها گرفته و آن را خنک می­کند. بخار مبرد بار دیگر توسط لیتیوم بروماید جذب شده و پروسه فوق تکرار می­گردد. جهت افزایش کارایی مبدل حرارتی، در جذب کننده و اواپراتور بترتیب مایع لیتیوم بروماید و مبرد روی لوله­ها اسپری می­شوند.

وظیفه چیلر جذبی

شما در حال مطالعه‌ی مقاله وظیفه چیلر چیست؟ هستید در ادامه در خصوص اهمیت تعمیر و نگهداری چیلر صحبت می‌کینم

 تفاوت­ های چیلرهای جذبی تک اثره، دو اثره و چیلر جذبی شعله مستقیم

اولین سری از چیلرهای جذبی، چیلرهای جذبی تک اثره بودند. در مقایسه با انواع دیگر چیلرها، راندمان کمتری دارند. در این نوع چیلر انرژی مورد نیاز ژنراتور از جریان بخار تامین می­شود. بیشترین مزیت این نوع چیلر قیمیت اولیه پایین آن است با این حال به دلیل ضریب عملکرد و راندمان پایین آن، هزینه بهرهبرداری و تعمیر و نگهداری آن بیشتر خواهد بود.

برای بهود نقاط ضعف چیلرهای جذبی تک اثره، چیلرهای جذبی دو اثره ساخته شدند. ضریب عملکرد و راندمان در این نوع چیلر نسبت تک اثره به صورت قابل ملاحضه­ای افزایش پیدا کرد. چیلر جذبی دو اثره از وجود دو ژنراتور ( ژنراتور اولیه و ثانویه ) در ساختار خود بهره می­برد.

همانطور که از اسم چیلر جذبی شعله مستقیم مشخص است، در این نوع چیلر انرژی مورد نیاز ژنراتور مستقیما توسط شعله­ی مشعل تامین می­شود و دیگر نیازی به جریان بخار نیست. جریان بخار در چیلرهای جذبی تک اثره و دو اثره توسط بویلر بخار تامین می­شد که دیگر در این نوع چیلر نیازی به آن نیست.

منابع گرمایی که می­ تواند برای راه اندازی چیلر استفاده شود

شعله مستقیم گازوئیل یا گاز

گرمای ایجاد شده توسط گازهای داغ خروجی از دودکش کوره­ها و بویلرها

گرمای اضافی خروجی از توربین گاز یا بخار

آب یا بخار داخی که در حال تلف شدن باشد

چه نکاتی در تعمیر و نگهداری چیلر مهم است؟

  • تنظیم سرعت جریان آب در چیلر

سرعت جریان آب درون چیلر تاثیر زیادی بر عملکرد آن دارد. در صورتی که سرعت آب بیش از مقدار مجاز کاهش یابد، راندمان چیلر نیز کاهش می­یابد، همچنین افزایش بیش از حد سرعت آب عبوری درون لوله باعث سر و صدای اضافی و حتی سایش و خوردگی آن­ها می­شود. بنابرین رعایت حداقل و حداکثر سرعت مجاز آب درون چیلر بوسیله سنسورهای کنترل دبی برای جلوگیری از بروز مشکل حائز اهمیت است.

  • سختی­گیری

آبی که در چرخه سیستم چیلر جریان دارد، نقش اصلی را در انتقال حرارت ایفا می­کند. به همین دلیل سنجش کیفیت آب و سختی­گیری آن امری ضروریست. املاح موجود در آب اگر حذف نشوند در اثر تبخیر آب، بر روی سطوح لوله ها رسوب کرده و علاوه بر کاهش انتقال حرارت، عملکرد هیدرولیکی لوله­ها را دچار مشکل می­کند. برای جلوگیر از این مشکل باید با استفاده از دستگاه­های تصفیه عمل سختی­گیری از آب انجام شود و به دلیل اهمیت بالای آن در سیستم چیلر جذبی، به صورت دوره­ای توسط افراد متخصص مورد بازرسی قرار گیرد.

  • رسوب زدایی

با وجود اتخاذ عمل سختی­گیری از آب، ناخالصی­های موجود در آب به دلیل دمای بالای کاری و همچنین تبخیر بعد از مدتی بر روی سطوح داخلی لوله­ها رسوب می­کنند. وجود رسوب در لوله­های مبدل­های حرارتی می­تواند باعث اختلالاتی چون کاهش عملکرد هیدرولیکی،  کاهش عملکرد حرارتی، خوردگی و درنهایت کاهش راندمان و مصرف بیشتر هزینه و انرژی خواهد شد. ازین­رو رسوب زدایی لوله­ها که به روش­های مختلفی انجام می­شود باید در دوره­های زمانی مشخص که با استفاده از تجربه یا بررسی ادواری تعیین می­شوند، انجام شود.

  • نصب سیستم فلوسوئیچ

برقراری دائمی جریان آب درون کندانسور و اواپراتور چیلرهای جذبی برای عملکرد صحیح و ایمن آن امرری ضروری است. بنابرین برای جلوگیری از هر گونه مشکلی که ممکن است در اثر عدم جریان آب پیش بیاید چاره­ای اندیشید. را حل این مشکل استفاده از فلوسوئیچ در مسیر آب خروجی از کندانسور است تا در صورت قطع جریان آب عملکرد کمپرسور و پمپ­ محلول را متوقف کند.

  • بررسی میزان مبرد درون سیستم
  • بررسی میزان محلول جاذب درون سیستم
  • بررسی میزان روغن کمپرسور
  • بررسی عملکرد پمپ­ها از نظر لرزش، دما و فشار خروجی
  • بررسی عملکرد شیرالات برقی
  • بررسی عملکرد کنترلر­های سیستم

آیا می‌توان با افزایش کارایی چیلر، صرفه جویی بیشتری در مصرف انرژی داشت؟

نکته مهمی که در انتخاب چیلر جذبی برای فضایی باید به آن توجه داشت این است که استفاده از این نوع چیلر در مکانی مقرون به صرفه خواهد بود که یک منبع حرارتی در آن محل موجود باشد که خروجی آن در حال تلف شدن ­باشد. در غیر اینصورت استفاده از چیلر تراکمی به صرفه تر خواهد بود.

به دلیل عملکرد بسیار حساس چیلرهای جذبی، کوچکترین تغییر در پارامترهای آن مثل دما، فشار، دبی و … می­تواند خسارات سنگینی را برای سیستم بوجود بیاورد. به همین دلیل پایش مداوم این پارامترها امری ضروریست. به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی بیشتر است. اهمیت موضوع تعمیر نگهداری در این سیستم بسیار بالاست چرا که اگر عملکرد چیلر جذبی به مشکلی بر بخورد و به سرعت عیب­یابی و رفع عیب نشود ممکن است باعث خسارات جبران ناپذیری شود و تعمییرات زمان­بر و هزینه­های گزاف به بار آورد. شرکت ما با به کارگیری کارشناسان خبره با دارا بودن دانش و تخصص کافی در زمینه راهبری و نگهداری و تعمییرات با تدوین برنامه­های تعمییراتی لازم متناسب با هر سیستم علاوه بر تضمین ایمنی، کیفیت عملکرد و راندمان بالای تجهیزات، از هزینه­های بالای تعویض تجهیزات جلوگیری می­کنند.

در این مقاله در خصوص سوال همیشگی وظیفه چیلر چیست؟ مطالبی را ارائه کردیم

جهت تعمیر و سرویس چیلر در تهران با ما در تماس باشید : تماس

اشتراک گذاری مطلب