تعمیر دیگ آب گرم موتورخانه
06
سپتامبر

تعمیر دیگ آب گرم موتورخانه

دیگ آب گرم چیست و چگونه کار می­کند؟

تعمیر دیگ آب گرم موتورخانه : دیگ آب گرم یکی از مهمترین بخش­های سیستم حرارت مرکزی است و قلب موتورخانه بشمار می­رود. دیگ وظیفه سوار کردن حرارت بر ماده ناقل گرما را به عهده دارد. دیگ آب گرم همانطور که از تعریفش مشخص است در سیستم گرمایش بکار می­رود و با تولید آب گرم یا بخار داغ و ارسال آن به مبدل­های حرارتی از جمله یونیت هیتر، فن کویل و رادیاتور گرمای فضا را تامین می­کند. دیگ بخار در سیستم­های سرمایش ساختمان­های مسکونی، بیمارستان­ها، خشکشویی­ها، سونای بخار استخر­ها، نیروگاه­ها و صنایع کاربرد دارد.

پارامترهای مهم در انتخاب دیگ

جهت انتخاب دیگ که وظیفه سوار کردن حرارت بر ماده ناقل گرما را به عهده دارد، باید بار حرارتی کلی ساختمان در دست باشد. با در دست داشتن بار حرارتی کل بر حسب اینکه بخواهیم ماده ناقل گرما بخار یا آب گرم باشد، نوع دیگ را مشخص نموده و ضمن در نظر گرفتن درصدی اضافه بار بابت تلفات حرارت از خود دیگ و لوله¬ها با مراجعه به کاتالوگ کارخانه سازنده دیگ مناسب را انتخاب می¬کنیم. میزان این اضافه بار با توجه به کیفیت عایق پیچی لوله¬ها متفاوت بوده و بین 5 تا 20 درصد کل تلفات حرارتی ساختمان منظور می¬گردد. در ساختمان¬های بزرگ بهتر است بجای یک دیگ از چند دیگ با قدرت¬های مساوی یا نامساوی استفاده کرد و آنها را موازی کنیم تا بسته به میزان سردی هوای خارج، همه یا تعدادی از آنها مورد استفاده قرار گیرند. این عمل همچنین باعث می¬شود که در مواقعی که یکی از دیگ¬ها به دلیل تعمیرات از سرویس خارج می¬شود، ساختمان توسط بقیه دیگ¬ها، اگر نه به اندازه مطلوب، حداقل به اندازه قابل تحملی گرم باقی بماند. از طرفی چون در بسیاری از شهرهای ایران فصل سرما کوتاه مدت است، کار دیگ در قسمت اعظم سال فقط تهیه آب گرم مصرفی می¬باشد که این بخصوص در مورد تاسیسات بزرگ مقرون به صرفه و صلاح نبوده و باعث استهلاک غیر ضرورری دیگ و متعلقات آن می¬شود. لذا توصیه می¬گردد در تاسیسات بزرگ، یک دیگ کوچکتر مخصوص تهیه آب گرم مصرفی ساختمان با دیگ یا دیگ¬های اصلی موازی شود تا در فصولی که احتیاج گرمایش کل ساختمان نیست و فقط به آب گرم نیاز داریم، دیگ یا دیگ¬های اصلی را از سرویس خارج نموده و تنها از دیگ مخصوص آب گرم استفاده نماییم.

جهت تعمیر دیگ آب گرم موتورخانه در تهران با ما تماس بگیرید : تماس ، تلفن مستقیم : 02122800824

تعیین قطر دودکش دیگ

دود و گازهایی که از احتراق سوخت در داخل دیگ حاصل می¬شوند باید از راه دودکش به فضای خارج ساختمان هدایت گردند. تصاعد دود از دودکش در اثر اختلاف وزن مخصوص دود و هوای سرد خارج صورت می¬گیرد. لذا با ارتفاع دودکش و اختلاف دمای دود ( حدود 222 درجه سانتی گراد ) و هوای خارج نسبت مستقیم دارد.

انواع دیگ

دیگ‌ها را می‌توان در دو گروه کلی چدنی و فولادی طبقه بندی کرد:

1) دیگ‌های چدنی

این دیگها از قطعاتی به نام پره تشکل شده اند که می توان آنها را جداگانه به محل موتورخانه حمل نموده و در آنجا توسط یک وسیله ارتباطی بنام بوشن یا مغزی روی هم جمع و آب بندی کرد. هر دیگ چدنی دارای قطعات جلو، عقب و تعدادی پره¬ی مشابه بین این قطعات می¬باشد که با کم و زیاد کردن تعداد این پره ها می توان قدرت حرارتی دیگ را کاهش یا افزایش داد. این پره¬ها بصورتی ساخته می¬شوند که وقتی کنار هم قرار گرفتند، فضای خالی جهت احتراق سوخت و عبور شعله آتش بوجود بیاید. قسمت هایی از پره ها که در معرض شعله آتش می باشند توسط آستر نسوز یا آجر نسوز و ملات خاک و سیمان نسوز پوشیده می-گردند. جهت نصب مشعل و خروج دودهای حاصل از احتراق، حفره¬هایی به ترتیب در جلو و عقب دیگ تعبیه شده¬اند و بدنه آن نیز سوراخ هایی برای اتصال لوله¬های رفت و برگشت آب، شیر اطمینان، فشار سنج، دما سنج و ترموستات ایجاد گردیده اند. به دلیل خاصیت شکنندگی چدن، هنگام حمل و نقل آن باید دقت کافی داشته باشیم و مراقب باشیم که ترک بر ندارند تا حین کار از آب تهی نشوند. دیگ¬های چدنی معمولا برای تحمل فشار تا 5 اتمسفر با قدرت¬های حرارتی گوناگون حداکثر 2500000 بی تی یو بر ساعت ساخته می¬شوند. ازین دیگ ها می توان برای سیستم های حرارت مرکزی یا آب گرم، آب داغ و بخار فشار ضعیف استفاده نمود.

2) دیگ های فولادی

این دیگ ها در دو نوع، با لوله های آتش و با لوله های آب ساخته می شوند.
الف) دیگ های فولادی با لوله های آتش: در این دیگ آتش حاصل از احتراق سوخت از میان لوله¬هایی که توسط آب در گردش احاطه شده اند، عبور می کند. از این دیگ ها در سیستم های حرار مرکزی با آب داغ یا بخار استفاده می شود. انواع جدید آنها برای تحمل فشار حداکثر تا 250 پاوند بر اینچ مربع و تولید بخار حداکثر تا 20000 پاوند بر ساعت ساخته شده اند. سوخت مورد استفاده این دیگ¬ها ممکن است گازوئیل، گاز و یا ترکیبی از هردو باشد.
ب) دیگ های فولادی با لوله های آب: در این دیگ برعکس نوع اول، آب در لوله ها گردش نموده و آتش بر لوله ها محیط است. انواع جدید آن می توانند حداکثر تا 60000 پاوند بر ساعت بخار تولید نموده و حداکثر فشاری معادل 900 پاوند بر اینچ مربع را تحمل نمایند. عامل محدود کننده ی ظرفیت این دیگ ها مسئله حجم و اشکالات حمل و نقل آنها است. سوخت آنها نیز همانند نوع قبلی می تواند گازوئیل، گاز و یا ترکیبی از هردو باشد، همچنین می توان ترتیبی داد که از سوخت جامد نیز استفاده کنند. دیگ های فولادی تحت تاثیر رطوبت هوا ظرف چند سال زنگ می زنند و این به همراه مشکلات حمل و نقل و قیمت بیشتر نسبت به دیگ های چدنی باعث می شود که در شرایط مساوی، دیگ های چدنی بر دیگ های فولادی دارای اولویت باشند. دیگ های فولادی بیشتر در سیستم های حرارت مرکزی با آب داغ یا بخار فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرند.

اصول نصب دیگ آب گرم

نصب باید طبق دستورالعمل کارخانه سازنده صورت گیرد.
نصب کننده ی متخصص باید دستگاه را راه اندازی، تظیم و آزمایش کند و از عملکرد سیستم کنترل اطمینان حاصل نماید.
نصب شیر اطمینان برای دیگ
کنترل سطح پایین آب دیگ برای قطع خودکار عمل احتراق در صورت پایین تر رفتن سطح آب از تراز ایمنی سطح پایین دیگ
نصب لوازم کنترل و ایمنی بر روی دیگ
سوار کردن دستگاه بر روی پی مسطح و مقاوم در برابر وزن دستگاه در حال کار
مهار کردن اطمینان¬بخش دستگاه به اجزای سازه ساختمان
نصب دستگاه سختی گیر یا رسوب زدا
نصب لرزه گیر زیر پایه های دستگاه
اختصاص کفشوی یا هر دهانه تخلیه ی مناسب برای تخلیه آب دستگاه در اتاقک محل نصب دستگاه

نگهداری از دیگ آب گرم

روانکاری موتورهای الکتریکی و یاتاقان ها بصورت ماهانه
بررسی پمپ ها از نظر لرزش و سر و صدا
بررسی صافی ها و فیلتر های آب و سوخت
بررسی سیستم لوله کشی و شیرآلات از نظر رسوب
تمیزکاری اجزای مشعل
دیگ های آب گرم و بخار به دلیل حساسیت عملکرد، رعایت ایمنی و همچنین مصرف انرژی بالا باید به صورت مداوم مورد محافظت و نگهداری توسط افراد متخصص قرار گیرند. از این رو با استفاده از سرویس های دوره ای نه تنها از بروز مشکل و خرابی قطعات و همچنین هزینه گزاف تعویض دستگاه می¬توان جلوگیری کرد بلکه می¬توان به راندمان بالا همراه با صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی دست یافت. شرکت ما با به کارگیری کارشناسان خبره با دارا بودن دانش و تخصص کافی در زمینه راهبری و نگهداری و تعمییرات با تدوین برنامه های تعمییراتی لازم متناسب با هر سیستم علاوه بر تضمین ایمنی، کیفیت عملکرد و راندمان بالای تجهیزات، از هزینه¬های بالای تعویض تجهیزات جلوگیری می کنند.

در این مقاله تعمیر دیگ آب گرم موتورخانه را مطالعه کردیم ، جهت مطالعه مقاله وظیفه چیلر چیست؟ کلیک کنید

اشتراک گذاری مطلب