اجرای سیستم سرمایشی
11
آگوست

اجرای سیستم سرمایشی

سیستم سرمایشی چیست؟

 

  •  اجرا تاسیسات سرمایشی و گرمایشی نوین ساختمان، برج ها و هتل ها
  • طراحی، نظارت و اجرای تاسیسات سرمایشی ساختمان
    شرکت محافظان تاسیسات ماکان گستــــــــــر با تکیه بر تجربه متخصصین خود، طراحی، اجرا، نظارت کامل پروژه های تاسیساتی و تهویه مطبوع ساختمان ها و تعمیر و نگهداری آن ها را انجام می دهد.

برخورداری از واحد تولیدی در این مجموعه، امکان ساخت دقیق تجهیزات را بر اساس نیاز طرح کارفرما با هزینه های اقتصادی به ارمغان می آورد. این پکیج خدماتی، در چهار بخش ارایه می شود:

فاز صفر:

این مرحله عمدتا جهت ارایه اولیه به ارگان ها و سازمان ها برای دریافت بودجه صورت می گیرد و شامل مطالعات شرایط جغرافیایی طرح، تعیین شرایط طرح داخل، محاسبات سرانگشتی سیستم ها و بارها، توضیح انواع سیستم های تهویه مطبوع قابل استفاده و پیشنهاد بهترین سیستم تهویه مطبوع است.

فاز یک:

فاز یک در دو بخش کلی صورت می پذیرد. محاسبات جزیی و دقیق و تهیه نقشه های اجرایی مکانیک. در مرحله محاسبات آنالیز ضرایب انتقال حرارت جداره ها،محاسبات دقیق بار سرمایش، گرمایش و آب مصرفی ، هم چنین اندازه لوله ها انتخاب دقیق تجهیزات بر اساس محاسبات انجام شده اعمال می شود. با تهیه پلان مرجع، جانمایی تجهیزات و محاسبات در فضاها تعیین شده و در نهایت کار با محاسبات فاضلاب و اتفا حریق و تاسیسات جانبی همچون استخرها و … پایان می یابد. در ادامه با تهیه نقشه اجرایی تاسیسات مکانیکی ساختمان، نقشه ها به اکیپ اجرایی سپرده می شود.

فاز دو:

این فاز با همکاری اکیپ اجرایی و تیم عمران و معماری تکمیل و تصحیح می شود. نقشه های اجرایی بر اساس محدودیت های طرح، اصلاح می شود و در نهایت نقشه های چون ساخت as built) تهیه و تنظیم می شود. در گام نهایی و پس از پایان اجرا، دفترچه محاسبات طرح با تمامی جزییات به کارفرما تحویل داده می شود. .
نظارت: نظارت بر اجرای پروژه های تهویه مطبوع و تاسیسات ساختمان سرمایشی و گرمایشی مجموعه های کوچک و بزرگ، جزیی جدایی ناپذیر در این پروژه هاست، ماکان گستر بر اساس تخصص و تجربه تیم فنی خود، امکان عقد قرارداد نظارت بر اجرای پروژه های تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها را دارا است. در ادامه سیستم های نوین سرمایشی را معرفی نموده ایم.

سیستم های نوین سرمایشی

 

1. سیستم سرمایش از سقف

اکثریت قریب به اتفاق سیستم های سرمایشی معمول، از روش مستقیم یعنی دمیدن هوای تهویه شده به داخل اتاق بهره می گیرند. اما در سیستم سقف سرد، روش غیرمستقیم به کار گرفته شده است. ایده اصلی در سیستم سقف سرد، ایجاد سطوحی سرد در فضای مورد نظر و انتقال حرارت از طریق جابه جایی آزاد و تشعشع است.

این روش کاملا مدرن و علمی می باشد بطوری که جزء به روزترین روش های اجرا در اروپا و آمریکا می باشد که در حال حاضر جهت سرمایش مورد استفاده قرار می گیرد.

این سیستم به لحاظ کلی بسیار شبیه به کارکرد سیستم گرمایش از کف بوده و از جنبه علمی از تئوری انتقال حرکت هوای سرد از بالا به پایین و به دنبال آن حرکت هوای گرم از پایین به بالا استفاده می کند.

روش سرمایش از سقف در حقیقت ترکیبی از یک سیستم هوا رسان با حجم ثابت و شبکه ی از لوله های آب سرد که نزدیک سقف نصب می شوند می باشد.

در این روش آب سرد از درون لوله هایی که درون سقف کار گذاشته شده است به جریان در آمده و گرمای موجود در محیط را از 2 طریق تشعشع و جابه جایی جذب کرده و و به راحتی قادر است دمای محیط گرم را از 40 درجه سانتیگراد به 20درجه کاهش دهد.

تفاوت این سیستم با سیستم‌های سنتی مثل فن کویل در این است که فن ندارد و بدون صدای قابل ملاحظه کار می‌کند.

در این سیستم نیاز به آب خیلی سرد نیست در نتیجه امکان استفاده از آب شهری یا آب برج خنک کن نیز می باشد. در سیسستم هایی نظیر فن کویل محیط به صورت یکنواخت خنک نمی شوند و بخشی از محیط که به فن کویل نزدیک تر است خنک تر نسبت به بخش دیگر محیط می باشد؛ این در حالی است که در سیستم های سقف سرد هوای محیط بصورت کاملا یکنواخت خنک شده و محیطی کاملا با آسایش برای ساکنین محیا می کند.

از آنجا که توسط این روش به راحتی می توانیم دمای محیط های مختلف را به صورت مجزا تحت کنترل در آورد، لذا بیشترین کابرد این روش در محیط اداری که دارای پارتیشن های مختلفی می باشند است.

همچنین با توجه به اینکه در مکانهای صنعتی و تجاری بیشتر از سقف های فلزی استفاده می شود بنابراین این سیستم در این سازه ها کاربرد بسیار مناسبی دارد. در محیط های مسکونی نیز که نیاز مند ایجاد فضایی خنک بدور از سر و صدای فن می باشند، این سیستم قابلیت بسیار بالایی دارد.

سیستم سرمایش از سقف
سیستم سرمایش از سقف چیست
مزایای سرمایش از سقف

مهمترین مزیت روش سقف سرد صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد.

سیستم سرمایش سقفی در دمای کارکرد بالاتری نسبت به سیستم‌های معمول عمل کرده که موجب افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی می شود.
توانایی ترکیب این سیستم با سیستم‌های ذخیره سازی انرژی (TES)و به دنبال آن انتقال پیک بار به ساعات کم مصرف
سیستم‌های سقف سرد با بهره‌گیری از انتقال حرارت تشعشعی و جابه جایی آزاد، محیطی با دمای یکنواخت، حرکت نامحسوس هوا و همچنین احساس رضایت برای ساکنین را به همراه دارد.
سیستم کاملاً بی‌صدا و بی‌نیاز از تعمیرات داخل فضای مورد تهویه به دلیل عدم وجود هیچ گونه قطعه متحرکی نظیر فن
سرعت بالای پاسخ به تغییرات دمایی توسط به دلیل بهره بردن از روش انتقال حرارت تشعشعی
حداقل پراکندگی ذرات معلق و گرد و غبار به دلیل عدم وجود کوران هوا در محیط
صرفه جویی در فضای ساختمان به دلیل عدم استفاده از کانال کشی های اضافی
برتری این سیستم بر سیستم های قدیمی نظیر فن کویل

2. سیستم سرمایش از کف

این سیستم همچون سیستم گرمایش از کف از طریق انتقال حرارت تشعشعی کار می‌کند. یکی از مهم ‌ترین فاکتورهای سرمایشی در این روش زاویه بین ساکنین و متصرفان و منبع تابشی است که این خود به فاصله بین نفرات، نوع سطوح و مساحت سطوح بستگی دارد. طراحی این نوع سیستم همچون سیستم گرمایش از کف است. جنس لوله ‌ها از پلی اتیلن کراسلینک است که قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و قطر آن بین 10 تا 25 میلیمتر است. منبع سرمایی در این روش آب خنک شده توسط چیلر یا آبی است که از اواپراتور گذشته باشد.
باید توجه داشت با توجه به امکان بروز میعان آب برای فضای اشغال شده، دمای سطح کف نباید از 20 درجه سانتی گراد کمتر شود.

معایب سرمایش از کف

در حقیقت عیب فاحشی را نمی توان برای این سیستم در نظر گرفت ولی با این وجود به بعضی از موارد اشاره می شود.
بروز مشکلات اساسی در دکوراسیون و سقف محیط در صورت نشتی سیستم
سرمایه گذاری اولیه نسبتا بالاتر بسبت به روش های معمول
عدم ایجاد هوای تازه در اماکن پر ازدحام در صورت عدم استفاده از روش ترکیبی
صرف وقت زیاد
هزینه های اقتصادی و قیمت اجرای سیستم سرمایش از کف

به لحاظ اقتصادی شاید بتوان گفت هزینه های اولیه اجرای روش سرمایش از سقف در مقایسه با سیستم های متداول بیشتر می باشد ولی با نگاه بلند مدت این روش به سرعت بازگشت سرمایه خورد را از طریق کاهش مصرف انرژی انجام داده و به لحاظ اقتصادی برای کشور بسیار مناسب می باشد.

سرمایش از کف یکی از به روز ترین روش های سرمایشی است. در این روش از درون لوله هایی که در کف ساختمان کار گذاشته شده است، آب سرد عبور داده شده که این کار منجر به سرمایش محیط می شود. سیستم های سرمایش از کف تا حد قابل توجه ای در بهینه سازی مصرف انرژی موثر بوده بطوری که در بعضی از مراجع تا 80 درصد بیان شده است.
اجرای طرح سرمایش از کف در صورتی جوابگو و موثر خواهد بود که الزامات اولیه آن رعایت شوند که عبارتند از:
عایق و دو جداره بودن پنجره های ساختمان
عایق بودن دیواره های بیرونی ساختمان

3. سیستم سرمایش گرمایش آشپزخانه و کابینت کلاسیک

در این روش آب سرد در داخل لوله هایی که در کف ساختمان کار گذاشته شده است به جریان در آمده و گرمای محیط را از طریق تشعشع و هدایت جذب می کند.
در حقیقت می توان گفت وجود این لوله ها در کف ساختمان، کف محیط را تبدیل به یک رادیاتور بزرگ کرده که دمای هوا را به صورت یکنواخت در کل محیط از طریق تشعشع و هدایت کاهش می دهد.
محیط های بزرگ مثل فرودگاه ها، اماکن ورزشی، امفی تئاتر ها و …
محیط های مسکونی
محیط های اداری
عدم وجود هیچ گونه تجهیزات سرمایشی در ساختمان
تأمین نیاز گرمایش در فصل زمستان از طریق لوله‌های نصب شده
جذب گرمای بدن افراد به روش تشعشعی
عدم نیاز به تجهیزات اضافی نظیر کانال و فن کویل و …
عمر مفید بالا به دلیل نداشتن هیچ گونه قطعه متحرک
هزینه اولیه بیشتر در مقایسه با سایر سیستم های امروزی
زمان اجرای طولانی تر
تماس مستقیم بدن با سطح سرد
عدم ایجاد هوای تازه برای اماکن پر ازدحام نظیر کلاس‌های آموزشی

به لحاظ اقتصادی می توان گفت که روش سرمایش از کف دارای هزینه اجرای بیشتری در مقایسه با سایر روش های معمول می باشد ولی این نکته نباید مغفول بماند که در بلند مدت این سیستم از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی کاملا نسبت به سیستم های دیگر اقتصادی تر هستند.

مطالعه مقاله‌ی اهمیت بازدید و سرویس دوره‌ای : کلیک کنید

تماس با ما

تهران،آجودانیه ،خ موحد دانش، خ سپند ،کوچه تو کلی ،پلاک 14

phone:02122800824

Open 08:00 – 22:00
اشتراک گذاری مطلب